torsdag, mars 29

Tiomila 2007, en forventa nedtur

Som kjent sier ofte et bilde mer enn tusen ord...















Jeg har gjennom hele skadeperioden hatt et håp om å rekke Tiomila og NOM testløpene. Men etter å ha stukket fingeren godt inn/ned i hullet, har jeg nå begynt å innse at sjansen for at jeg løper Tiomila er veldig, veldig liten.

Etter å ha diskutert med trener Jørgen, fysioterapeut og kiropraktor så har vi kommet frem til at jeg dessverre ikke bør løpe. Jeg har derfor allerede nå meldt forfall til KOKs Tiomila-lag.
Selv om nedturen er forventa er den ikke noe mindre av den grunn. Dette er et løp jeg alltid ser frem til.

Men når man har en alvorlig skade er det viktig å være realist, selv om det frister å klamre seg til et bittelite håp til den siste slutt. Slik som situasjonen er går det sakte fremover, men ikke raskt nok til å rekke løp så tidlig. Det er mange steg som gjenstår av rehabiliteringsprosessen, og å løpe et løp i slutten av april vil være å ta en stor sjanse.
Man må ha en kropp som er 100% for å kunne utvikle seg innen idrett, og jeg må utvikle meg hvis det skal være noen vits å holde på. Det vil også alltid være helt meningsløst å la et håp om kortsiktig suksess gå på bekostning av helsa. Da vil det første løpet av det som kunne vært en 10 år lang karriere kunne bli det siste. Jeg har et håp om å kunne gjøre et skikkelig comeback, og da må jeg tørre å bruke den tida ryggen trenger.

Det er flere grunner til at det er fornuftig å ta avgjørelsen på et tidlig tidspunkt. Ved å ta avgjørelsen nå slipper jeg å stresse i forhold til at jeg "må" rekke noe. De andre i gruppa som skal prestere på Tiomila vil også vite med sikkerhet hvordan sitasjonen er.
Men som jeg fikk høre tidligere i uka;
"Et lag som blir svekket av å kun miste Dalby kan umulig ha noe i tet striden å gjøre:-)."
Vi får se, det er dette som må til for at de ikke skal bli svekket:-) Tiomila 2006
Men jeg har uansett tro på at KOK skal være med å sette preg på stafetten med eller uten meg på laget!

Jeg må også stå over det som i fjor var pekt ut som årets hovedmål, NOM Testløp på ”hjemmebane” i Halden. Jeg gleda meg veldig til jomfru-terreng i Østfold og faktisk også til sprinten. Nå får jeg heller se frem til forhåpentligvis mange gode treningsturer på nye kart i sommer.

I tida fremover kan jeg ikke gjøre annet enn å prøve å bidra på andre fronter en med o-sko på beina, slik at KOK i år igjen kan sette ny rekord i Tiomila sammenheng.
Samtidig vil jeg konsentrere meg om det som forhåpentligvis er den siste delen av veien tilbake. Håpet er at jeg skal komme i gang med konkurranse orientering slutten av mai/starten av juni. Årets debut blir da trolig Pinseløp eller Jukola.

4 Comments:

Blogger Unknown said...

veldig synd det. men jeg ønsker god bedring og håper at du kommer sterk tilbake :)

mars 29, 2007  
Blogger Unknown said...

Lykke til med opptreningen. Viktig å være tålmodig!

mars 29, 2007  
Blogger Arne said...

Heisan

Ja det er nok viktig og være tålmodig. Uten sammenligning er min tålmodighet satt på prøve nå ! Jeg sliter med en dårlig legg. Og lysten min er for stor og det gjør at jeg får tilbakefall og nye uker uten løping. Prøvde meg på nordjysk...flere uker prøvde på tirsdageter en uke! ... enda flere uker..

mars 30, 2007  
Blogger Kristian said...

Er det en ting jeg har fått økt i vinter så er det tålmodigheten.
Jeg håper at en god disiplin er det som skal til for at jeg skal kunne gjøre et comeback uten alvorlige tilbakefall.
Derfor er det viktig å holde seg til planen, selv nå som ting begynner å føles litt bedre.

mars 30, 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home