onsdag, mai 24

Klart for NM ultra lang, men jeg er ikke klar..

Til helga arrangeres årets første NM distanse, NM Ultra lang, heller ikke i år står jeg på startstreken. Grunnen er enkel, løpet er på feil tidspunkt av året.

For meg er det midt i den mest hektiske eksamens perioden og jeg må derfor prioritere eksamen forann orientering disse to ukene i året.
Det er i år som i fjor få av de antatt beste norske løperene på start.
En del har det nok som meg, mens andre har sine gode grunner til å stå over et så tøft løp når det arrangeres på denne tiden av året.
Noe som er veldig synd. NOF sitt motto er jo "vill, vakker og rå" og det er vel få løp som bedre passer et slikt utsagn enn nettopp dette løpet.

Derfor burde NOF jobbe hardere for å finne en tid på året der et slikt løp vil være naturlig for de fleste landslags løpere og også alle de neste beste å stille på.
Et slikt løp burde være lettere å skape media oppslag om en "vanlige distanser", media liker det ekstreme og for å få innslag i feks Dagbladet er det slike ting de tenner på, jf feks Tiomila innslaget.
Men de beste må selvfølgelig være med for at det skal være interessant.

Skal jeg snakke for meg selv, er det ingen tvil om at det riktige tidspunktet er på høsten, gjerne som en avslutning på sesongen.
Jeg stiller i år på NM Sprint, jeg er ingen stor fan av sprint, jeg blir rett og slett skuffa 90% av gangene jeg stiller over hvor utrolig kjedelige terreng og løyper det er funnet fram til. Likevel løper jeg det, fordi det er en NM distanse og det går på en tid der det ikke går utover noe annet.

Jeg skulle mye heller ha løpt et Ultra lang NM og jeg lover å stille det året løpet blir arrangert som en avslutning på sesongen, også de åra jeg forhåpentligvis er blant de beste..:-)
Vi må dyrke det særegne for å få oppmerksomhet, og gateløp med kart i hånda i Horten sentrum fanger nok adskillig mindre en knall tøff kamp over to og en halv time hvis vi bare lærer oss å selge det!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

jeg er så enig så enig!

mai 24, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hvis du tror NM sprint blir gateløp med kart i hånda i Horten sentrum- så tror jeg kanskje du får deg en (positiv) overraskelse...

juni 06, 2006  
Blogger Kristian said...

Håper absolutt jeg får en overraskelse!
Har sett kartet, men det er ingenting som er bedre enn å bli overraska!! Er ikke det halve poenget:-)
Jeg lover å skrive et hurra innlegg etter NM sprint hvis jeg får en positive overraskelse. Jeg håper jo selvfølgelig at det blir et løp som er blant de 10% som faktisk er bra.

juni 14, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home